Firma Uber działająca jako platforma do łączenia kierowców prywatnych samochodów osobowych z klientami potrzebującymi transportu zakupiła pakiet startowy JUMP – kwota transakcji nie została ujawniona, ale przypuszcza się, że mogła sięgnąć nawet 200 mln $.
Kluczem do zakupu udziałów była wspólna wizja obu firm zakładająca konieczność rozwoju miejskiej mobilności.
Czy to oznacza, że za pomocą aplikacji UBER będziemy mogli korzystać z rowerów miejskich niczym Nextbike ? Rowery będą należały do jakieś firmy czy może jednak będą to rowery naszych sąsiadów ? Odpowiedzi jeszcze nie ma, jednak oficjalna strona https://jumpbikes.com/uber-bike pokazuje screeny aplikacji UBER, która umożliwia rezerwacje miejskich rowerów. Co ciekawe i jednocześnie oczywiste, usługa nie jest dostępna w Polsce, a jedynym partnerem możliwym do takiej współpracy byłby pewnie Nextbike.
Z całą pewnością obie strony mają racje co do wizji przedsięwzięcia – rozwój miejskiej mobilności. Pytanie właściwe jest takie jak obie strony rozumieją „rozwój miejskiej mobilności”? Uważam, że rozwój miejskiej mobilności powinien być prowadzony przez zmianę paradygmatu w tym zakresie. Nie można wciąż mówić o lepszej komunikacji, trzeba mówić o zrównoważonej komunikacji. „Zrównoważonej” czyli takiej, w której mieszkaniec, turysta, pracownik (w każdym przypadku Użytkownik) będzie miał wybór z jakiego środka komunikacji skorzystać: autobus, rower czy samochód w ramach współdzielonego ekosystemu GreenGoo jako najlepsze dla siebie rozwiązanie.
Pozostaje nam czekać i wierzyć w najlepszy wybór.
Tomasz Jędrusik
Dyrektor Działu Handlowego